מבנה שירותים משפחתי- תערוכת "מתוך חתך" | מבנים אפשריים

מוקדש לקורט שוויטרס

2018-2019

תערוכת יחיד בגלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי, תל אביב-יפו
אוצרת: שרי פארן
אסיסטנט: ידידיה איש שלום


לכתבתה של מיה אור על התערוכה ושיחה עם אדריכל אודי קרמסקי במגזין "פורטפוליו": המבנים האפשריים של אודי קרמסקי

לכתבתה של לאה פייסחוב במגזין "כולעיצוב"

להמלצות על התערוכה ברשימת "נוכחות חובה" של ערוץ 10 באתר עשר TV  ובפינת "תערוכה ביום" בתכנית "היום שהיה" עם גיא זהר | במוסף תרבות, עיתון "הארץ" | באתר TimeOut ת"א  |  באתר דומוס d+a  |  ובאתר SAF


מבנה אפשרי של תא שירותים, עם אסלה משפחתית, אפשרית גם היא

קורט שוויטרס שהוגדר כאומן דגנרט ע"י הנאצים (ביחד עם דאדאיסטים נוספים) בנה את סביבת ביתו בתוך ביתו ובתוך מוזיאונים מאוסף של חפצי 'רדי מייד' מעובדים, בדומה לקולאז'ים שיצר. שוויטרס שפעל כאאוטסיידר לצד אומני הדאדא ולצד הקוביסטים, בנה עולם משל עצמו, יצר והרכיב מבנים דמויי חתך בחלל דחוס ומרתק מיצב של צורות, פינות אפלות, עם משחקי אור וצל המשרים תחושת עוצמה למקום, ומילא אותם ב"חפצי אומנות" אסופים גם הם, בעבודתו הנמשכת Merzbau.  הוא צירף חלקי גופים שמצא והדביק מחדש כדפנות פנימיות בחלל, וכינה אותם "יופי המושג מהרס" לגוף העבודה הוא קרא " הקתדרלה של מסכנות ארוטית".  קורט שוויטרס, בדומה לאומני דאדא נוספים הופיע במיצגי שירה פונטית, טונאלית, השייכת את עולם הקול והצליל למבנה קצבי ומעלה שאלות מדיומאליות בנושא המופע.


האופן בו הציב שוויטרס מבנים בחלל נתון, היחסים ביניהם לבין המשתמש, החיבור בין חפצים נמצאים לחפצים מומצאים - ריתקו אותי והשפיעו עלי מאז ומתמיד. תחילתו של תהליך תכנון המבנה, במידה רבה בהשראתו של שוויטרס, באפיון חתך שיעבוד לכל נפחו (אורכו, רוחבו וגובהו), ויבטא באופן ישיר את החומריות המרכיבה אותו ואת הקונסטרוקציה המסייעת לעמידותו, זהו תא שירותים משפחתי עם אסלה משפחתית. החתך הבסיסי המורכב משני לוחות בהצלבה המייצרים עמידות מבנית ומחוברים במחברי מתכת הנושאים אף הם תפקיד ב"חתך הבסיסי".  המבנה מעובד גם הוא במחשב, דבר המאפשר לשלוט בהשתנות התנועה של החתך ומכך בהשתנות הלוחות האחד ביחס לשני והשניים ביחס לכלל המבנה.  במבנה השירותים תנועת הלוחות ל"אורך" המבנה ויצירת ההשתנות בכוון התנועה, מייצרת מצב בו החומר המהווה את הדופן החיצונית נכנס פנימה והדופן הפנימית הופכת לחיצונית, ומעצם צילוב הלוחות, מתרחש ההיפוך בכל חזית פעמיים – בחלקה העליון ובחלקה התחתון – במופעים הפוכים. 


את המבנה האפשרי המתוכנן במחשב מתוך סקיצות, נחתך בחיתוך ,CNC נחתך שוב ידנית ומורכב באופן ידני, מובילה תמיד "תנועה" – שהיא הגדרת כוון (וקטור) לחומר ולחתך.  תנועה זו יכולה להיקרא גם "פרוגרמה", מעצם העובדה שהיא מייצרת תכנית פעולה לאלמנט דו מימדי ההופך למבנה גושני.  במבמה השירותים למשל, הפרוגרמות של הנעת החתכים היו – דופן מכילה (תכנית המבנה) דופן הקורה (שער הכניסה) ו"נקודת המגוז" שהיא מעין אזור מיקוד בו ממוקמת האסלה המשפחתית. האסלה המורכבת מחתכים של אסלת "חרסה" מקורית, מיוצרת בהתאם לפרוגרמת "ישיבה מרובת אנשים" בצירוף הפרופילים אחד למשנהו למבנה אסלה אפשרי המסוגל להכיל משפחה שלמה לעשייה משותפת.


תמונות חלל התערוכה צולמו ע"י יואב פלד - Peled Studios


 .